Friday, December 07, 2012

Lirik Muara Hati – Siti Nurhaliza & Hafiz


Cinta terpisah ruang waktu
Tetap cinta bersatu dalam hatiku
Walau raga kita tak mungkin bersama
Ku yakini hati kan tetap setia
Ku percaya ke mana pun kau berjalan
Suara cinta menuntunmu kepadaku
Kerna bila cinta sudah bersemadi
Takkan terpisah hati

Chorus
Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali padamu
Aku ada kerna kau ada
Dan cinta hatiku hanyalah untukmu
Jalanku tertuju padamu
Kemana pun kan pasti kembali
Ulang Chorus
Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasuk
Bersatu dalam hatimu
Hanya dirimu dan aku
Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasuk (merasuk dalam hati)
Cinta

Tuhan sedang Menguji kita

buku daripada Ustaz kazim elias ini banyak memberi manfaat kepada saya...saya suggest baca....!!!!!!!

Thursday, December 06, 2012

.::awak, maafkan saya::.

 
Awak,
Maafkan saya sbb dh kurang beri perhatian pd awak,
Saya hanya memerhati awak dari jauh,
Maafkan saya kerana dah jarang ambil tahu pasal awak,
Mungkin hati ini sudah beku,
Mungkin jua hati ini semakin jauh..

Bagi saya mengenali awak adalah memori terindah utk saya,
Allah telah temukan kita,
Semakin saya menidakkan kehadiran awak,
Semakin awak hadir dalam hidup saya..

Biarlah saya begini,
Allah lebih tahu
apa sahaja yg akan terjadi,
Hanya Allah yg tahu perasaan saya,
Saya tahu saya tidak bererti langsung pd awak,
Saya doakan awak akan bahagia dan terus bahagia,
Walaupun tanpa diri saya..

Maafkan saya sekali lagi,
Maafkan saya kerana jauhkan diri dari awak :)
 

Tuesday, December 04, 2012

Sayang-Shae

Lirik Lagu Sayang – SHAE
"dedicate to special person...happy konvo all"

Sayang apa khabar dengan mu
Di sini ku merindukan kamu
Ku harap cinta mu takkan berubah
Kerna di sini ku tetap untukmu

Sayang apa khabar dengan mu
Cobalah kamu telepon diriku
Ku rindu dengar suara indahmu
Kerna dirimulah semangat hidupku

Sayang dengarlah permintaan ku
Jangan ragu kan cintaku
Sayang percayalah apa kataku
Kerna ku sayang kamu

Sayang dengarlah permintaanku
Jaga hatimu untukku
Sayang dengarlah bisikan hatiku
Kerna ku sayang kamu

Jangan ragukan cintaku
Percaya sayangku
Jaga hatimu untukku
Ku menyayangimu
Semangat hidupku

Ku tetap untukmu
Cintaku selalu milikmu








Tuesday, November 06, 2012

Di Persimpangan Aku Berdiri


Album : Menjadi Diriku Repackage
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com


Cukuplah...
kusimpan semua ceritaku
yang dulu

Tentangku...
tentang apapun yang membuatku
tiada berarti

Di Persimpangan aku...
berdiri
membisu
harus kuputuskan
kemanakah ku melangkah...

Reff : Jangan lagi
usikku meski aku tak tau
kemana lagi aku berlari
kejar harapan
yang sempat mengelam
biarkanlah
kuhidup dengan nafas yang baru
nafas yang menyimpan kedamaian
di persimpangan
aku berdiri

Cukup Januari kemarin kutinggalkan
kelamku...
tentangku
dan masa lalu yang membuatku
tiada berarti

Friday, November 02, 2012

Hanya Tuhan Yang Tahu

Ku pendamkan perasaan ini
Ku rahsiakan rasa hati ini
Melindungkan kasih yang berputik
Tersembunyi di dasar hati

Ku pohonkan petunjuk Ilahi
Hadirkanlah insan yang sejati
Menemani kesepian ini
Mendamaikan sekeping hati

Oh Tuhanku
Berikanlah ketenangan abadi
Untukku menghadapi
Resahnya hati ini mendambakan kasih
Insan yang ku sayang

C/o:
Di hati ini
Hanya Tuhan yang tahu
Di hati ini
Aku rindu padamu
Tulus sanubari
Menantikan hadirmu
Hanyalah kau gadis pilihanku

Kerana batasan adat dan syariat
Menguji kekuatan keteguhan iman
insan yang berkasih

Lirik Lagu Bukan Aku Tak Sudi – Saleem

ku anggapkan semalam
Satu kenangan yang suram
Bila cinta kita putus di jalan

Ku harapkan impian
Menjadi Kenyataan
Namun aku kecewa

Mudahnya waktu melafazkan janji
Engkau dan aku berdua serupa
Rupanya mentah di dalam mainan percintaan

Telah pun ku bentangkan segalanya
Mencari entah dimana silapnya
Jelas asmara kecundang jua

Bukan ku tak sudi kasih
Untuk bersama mu bercinta lagi
Kerna antara kita
Tidak sehaluan lagi

Maafkan diriku sayang
Menolak cinta mu kali ini
Walau pun ku tahu
Bersungguh benar hasrat hatimu

Mudahnya waktu melafazkan janji
Engkau dan aku berdua serupa
Rupanya mentah di dalam mainan percintaan

Telah pun ku bentangkan segalanya
Mencari entah dimana silapnya
Jelas asmara kecundang jua

Bukan ku tak sudi kasih
Untuk bersama mu bercinta lagi
Kerna antara kita
Tidak sehaluan lagi

Maafkan diriku sayang
Menolak cinta mu kali ini
Walau pun ku tahu
Bersungguh benar hasrat hatimu

Monday, October 08, 2012

Alasan-alasan untuk Clash Cara Student

:: copy paste org pny post.. sgt kelakar dan comel! hehehe ♥::.


Student Kimia : Saya banyak terdedah dgn bahan kimia, saya takut tak dpt beri zuriat. Kita berpisah eh? "

Student Fizik : "Saya belajar pasal fizik kuantum yg tak nampak, jadi saya tak nampak awak dlm diri saya. Kita clash"

Student Matematik : "Saya dah buat kira-kira guna limit function, m

mg sampai sini saja limit perhubungan kita"

Student Biologi : Maaf, saya dah jatuh cinta dengan serangga dan tumbuh-tumbuhan. Bukan dgn awak lagi"

Student Pergigian : "Saya tahu yg cinta awak palsu sepalsu gigi palsu! Nyenyenye."

Student Perundangan : "Talk to the hand, see you in court!"

Student Seni : "Gaya awak tak cukup abstrak untuk menambat hati saya. Maaf"

Student Perubatan : "Sy tak leh lah tgk muka awk lagi..muka awk dh sebijik cam mayat yg sy bedah masa belajar..kita putus..fullstop!!"

Student Sastera : "Awk tak cukup jiwang bg sy..kita putus ye"

Student Pengajian Islam : "saya solat istikharah malam tadi dan sorry, awak tak ada dalam petunjuk masa depan saya".
 
 

Thursday, September 13, 2012

♥ Andai Kau Jodohku ♥



Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.

Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang Halal, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu kerana kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu. Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan.

Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak. Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH..

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan.. serahkan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memilikinya.. biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya..

Jarak paling JAUH antara diriku & dirinya adalah saat dia diHADAPANKU tapi dia BUKAN MILIKKU..
Jarak yg PALING DEKAT antara diriku & dirinya adalah saat dia menjadi yang HALAL untukku..
Dan HAL yang dapat MENYATUKANNYA adalah CINTA kerana Allah dalam IKATAN PERNIKAHAN yang INDAH & DIREDHAI olehNYA..
 
Jodohku adalah RAHSIA Dia ♥

Sekali-kali terfikir tentang jodoh, pada akhirnya kelak dengan SIAPA aku akan MENIKAH..siapakah dia yang akan menjadi IMAM dalam solatku, siapakah dia yang akan menjadi NAKHODA dalam bahtera rumahtanggaku

Allah adalah sebaik-baik pengatur..HIKMAH pasti ada di hujung lorong ujian..cuma, manusia selalu KURANG SABAR..belum sampai ke hujung jalan, sudah BERPUTUS ASA..lalu, bagaimana mahu sampai kepada hikmahnya? Jodoh, memang misteri Ilahi..sampai masa dia PASTI datang..membawa kita terbang bersama cuma perlu SABAR..♥♥

wanita

✿~ SEKUAT mana seorang WANITA cuba menghadapi DUGAAN..
✿~ SETABAH mana seorang wanita cuba melalui UJIAN..
✿~ SETENANG mana seorang wanita cuba MENYEMBUNYIKAN KESEDIHAN..

Adakalanya, AIR MATA akan tetap JATUH BERGUGURAN di pipi walau dalam SENYUMAN, lumrah wanita penuh KASIH SAYANG dan KELEMBUTAN, mudah terguris dan terhiris, hati halusnya menguatkan SEMANGAT dalam diri dan..hanya LELAKI SEJATI sahaja yang mampu menjadi PENAWAR buat dirinya..♥♥
 

Jagalah pandangan mata kita

Jagalah pandangan mata kita dari 3 jenis pandangan iaitu;

~~> Melihat kepada aurat iaitu apa yang diinginkan oleh nafsu.

~~> Melihat dunia dengan padangan kebesaran.


~~> Melihat makhluk ALLAH SWT dengan pandangan kehinaan.

Orang kata, dari mata turun ke hati.
Sebab itu ALLAH SWT berfirman dalam Al-Quran,

"Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya..."
"Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya..."
(Surah An-Nur, ayat 30 & 31)

Tundukkan pandangan, {^_^} Itu perintah ALLAH SWT. Dan sebagai hamba kita sedia tahu, setiap larangan dan setiap arahan terkandung beribu hikmat disebaliknya.


ﷲ INSYA ALLAH ﷲ
ﷲ INSYA ALLAH ﷲ
ﷲ INSYA ALLAH ﷲ

:: ☑ Jom muhasabah :: ☑ Dakwah hati :: ☑ Tarbiyah diri ::

❤ AKAN TERUSS*Muhasabah diri*PÉRBÄìKì DìRì* ❤

~ ALLAH SWT MELIHAT ~ MALAIKAT MENCATAT ~






Tuesday, July 17, 2012

message undelivered :(

Kau sangat istimewa
Kau tiada duanya
Yang menghangatkan jiwa

Kita telah dipertemukan
Bagai novel cinta
Indahnya cuma kita yang rasa

Tiap saat bagiku ingin menyintaimu
Tak pernah kau kulupa Selalu ku hubungi mu
Kau pun jua begitu bicara soal rindu
Katakan apa saja pasti kita sama setuju

Namun mengapa sejak kelmarin
Engkau mendiamkan diri sepi dariku
Kucuba menghubungimu tapi
tiada jawapan yang kuterima
Hanya suara wanita yang berkata
Sila hubungi semula

Mengapa apakah yang terjadi antara kita
Tidak pernah aku sedikit pun untuk
Cuba mengguris apatah lagi cuba menyakiti hatimu
di manakah ruang itu yang kau mungkin pernah
cuba untuk menjelaskannya padaku

Masa berganti waktu
Kuharapkan namamu
Kan muncul menyerikan
Paparan panggilanku

Namun hampa yang kutemu
Bila tiap mesejku
Tak sampai kepadamu
Katanya message undelivered

Astrid – Tentang Rasa



Aku tersesat
Menuju hatimu
Beri aku jalan yang indah
Ijinkan ku lepas penatku
‘tuk sejenak lelap di bahumu

Dapatkah selamanya kita bersama
Menyatukan perasaan kau dan aku
Semoga cinta kita kekal abadi
Sesampainya akhir nanti selamanya

Tentang cinta yang datang perlahan
Membuatku takut kehilangan
Ku titipkan cahaya terang
Tak padam di dera goda dan masa

Dapatkah selamanya kita bersama
Menyatukan perasaan kau dan aku
Semoga cinta kita kekal abadi
Sesampainya akhir nanti selamanya

Thursday, July 12, 2012

Melaka, samad,najwa dan cencaluk :)

pada minggu yg lepas,(cm nak buat karangan) sy dan kawan sy haliza pergi bercuti ke melaka. di sana kami di smbut baik oleh najwa dn sekeluarga. ini merupakan kali pertama sy menjejakkn kaki di melaka. mula2 tu cm rusa masuk kmpung la jgk,..

sy duk kat melaka tu dlm 2 hari..sempat la melawat beberpa tmpt sejarah kat melaka.. nak jadi kn cerita,rabeah kawan sy dari johor pun jooin skali hahah..mana tak nyer meriah ler..plak2 ade plak samad..dia ni org pure melaka..selok belok melaka..hujung jari dia jer..taw2 jer kat mana itu dn ini.. sy sempat jugak merasa ikan masak asam pedas org melaka buat,thanks kakak samad..hahaha... 

sepanjang dua hari tu kat melaka,seronok xpuas berjalan..byk lagi xpergi...tp xpe just untuk pgenalan lain kali datang lagi.. najwa plak ok,n keluarganya ramah..buat tetamu senang hati.. tak sangka jugak...dulu kat uni kami ni xdelah rapat sgt..tp tgk2 ok jer blh join.. hahaha..

kalw g jalan xbeli ole2 xsah kn..oleh kerna sy ni xberpa nk pandai sgt,beli pun besa2 jer,beli pun cm cencaluk,inang2, belacan..tu kot yg rasa famous kat melaka..ni 1st time jgk kuar bercuti jauh..kuar dari ganu tu..isk kalw ikutkan nafsu..ni nk beli ..tgk tu nk beli.. godaan tu ade..tp pk2 naik bus..lain la naik kete..klaw xdah lama bonet tu penuh.. insyaallah ade masa singgah lagi di melaka..

untuk samad n najwa thanks sudi melayan n bawak kami2 ni jenjalan..it nice.. plan seterusnya nk bercuti xde lagi...doakan sy dn kawan2 berjaya n mendapat kerja..n konvo sesama..

Tuesday, July 10, 2012

About them: it was beautiful moment in my student life



Special person my colleague, there are too precious to me that i love them the most. Now it almost two years i have been with them. Time goes so fast, even I did not notice that me already finish my degree. Who thought, we hang out together, play around, sharing the secret it just like brother and sisters. I meet them by accidently they are in the same year studies with me but older than me one year. I’m still lack of experiences by the first times getting in university. Alone in the new world, by the first time when meet with them i thankful because of them I’m not alone any more. But when time passes by, the atmospheres were slowly changing. Our relationship was going become covalent bond not as strong as ionic bond. We make our own path, my big brother Along just same as usually but it rather different to me, my first sister Angah is cheerful with her boyfriend (I wish and pray Angah will always doing great) and my second sister Achik also have her partner (she is shy person but sometimes her manners make me surprise. So nothing to describe about them.. I really miss that moment..guys..thanks for everything..

Begini Caranya- Shaheizy Sam / Yana Samsudin

Aku tak bisa mengatakan perkataan
Kelu lidah bila berdepan kamu
Percaya pada naluri hatiku
Yang nyata sudah ada depan mata

Tapi aku masih belum mengenalmu
Untuk menikmati rasa sebenar-benar cinta

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Ini caranya bagi diriku
Caranya bagi diriku

Tapi aku masih belum mengenalmu
Untuk menikmati rasa sebenar-benar cinta

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Ini caranya bagi diriku
Caranya bagi diriku

awak...

Saya suruh awak jadi MATAHARI saya, tapi bila malam, awak akan hilang, macamana saya nak ucap Goodnight kat awak setiap malam?

Maka saya suruh awak menjadi BULAN saya, tapi bila pagi awak akan hilang, macamana saya nak ucap Goodmorning kat awak setiap pagi?

Apa kata awak jadi IMAM saya, Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dgn Isyak sentiasa ada untuk ucapkan sayang awak pada saya.
Tak termasuk Dhuha lag...

Maniskan Iman, Maniskan Senyuman. ^_^
 
 

Wanita suka dan tak suka(@_@)



disebalik kelembutan wanita ade keegoaannya..
Sesuatu yg disukai dan tak disukai oleh wanita pada seseorg lelaki: (?_?)

1.      Wanita lebih suka lelaki yg tegar daripada lelaki yg manja
Okey, sebagai seorg wanita tentu mereka akan merasa selamat bila bersama dgn lelaki yg tegar(berdikari). Jika nk dibandingkan dgn lelaki yg manja ni sentiasa memerlukan seseorg mjadikannya yakin dlm semua perkara tmsuk kerja dn cinta.
2.      Wanita lebih suka lelaki yang sukar dijangka daripada mudah dijangka
Knykn wanita suka lelaki yg corak pemikirannya yg sukar dibaca kerna ia akan memberi kesan yg unik dn berlawanan. Bagi lelaki yg mudah dijangka pemikirannya,biasanya dia selalu mengikut aturan dn sukar membuat sesuatu yg diluar jangkaan atau kejutan.
3.      Wanita lebih suke lelaki yg rendah hati daripada yg sombong
Kalau sombong egonya besor benor..adus sabar je la...nak jer kene ikut ckp nya...
4.      Wanita lebih suka lelaki yang setia daripada lelaki playboy
Hum...
5.      Wanita lebih suka lelaki yg pemurah daripada lelki yg kedekut
Jgn la berkira sgt...($_$)
6.      Wanita lebih suka lelaki yg tak suke berdebat diam berbanding yg berdebat
Bila wanita berleter or marah ke..diam jerlah.. itu dah mmg sifat wanita cara mereka meluahkan perasaan..tegur pun pandai2 la ambik hati..
7.      Wanita lebih suke lelaki yang bersikap seadanya daripada berlagak baik
Lelaki yg berllagak baik biasanya pandai myembunyikan siapa dirinya yg sebenar dan sering mghakimi pasanganya.
8.      Wanita akan menjauhi lelaki yg menpunyai hobi bergossip
Jgn la nk mgumpat n megata keburukan org sgt.. lelaki kalw bergossip pelik tgk..tp ingat xkira wanita or lelaki perlulah menjauhi sifat mgumpat/mengata org..xbaik...(^_^)

Tapi depend pada seseorg wanita itu untuk menilai lelaki itu. ade baik dan buruknya. semua ini bergantung pada hati masing2 nak pilih pasangan diorg cm ne... warna sama hitam,tapi hati lain rasa..ke guane? (^_^)Ade yg betul ade yg salah,ape yg dikongsikan ini hya buat guide bersama..

 Ni pun sy ambik daripada buku Tajuk: Dosa menyekat pintu jodoh dan cara membukanya. (T_T)

Thursday, July 05, 2012

tazkirah di hari jumaat...renungan bersama:)

Sebagai Peringatan di Hari Jumaat ini oleh Tanyalah Ustazah.

______________________________
__________

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ....

1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

(Kirimkan Untuk Rakan-Rakan Muslim Anda Yang Lain Sebagai Tanda Sahabatnya Sedang Mengingatinya ...)

________________________________________

Nabi Muhammad S.A.W bersabda:

Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN .
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.

Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran.
Beberapa kata renungan dari Qur'an :

________________________________________

Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

izinkanlah-Q-face

bila dengar lagu ni balik..sedar xsedar kita dah tua..haha... lagu lama mengulit kenangan n nostalgia..

layan lagu...lama2


bukaknlah pintu - Amy mastura
aku perlukan jawapanmu...

hadirlah kekasih-Nora

Ketika diriku 
Seolah tiada bermaya 
Terasa sang bayu 
Menegur Pasrahku 
Masih ada lagi 
Si dia yang pasti 
Dapat membawakan bahagia 

Segala harapan 
Ternyata bukan khayalan 
Kau hadir depanku 
Menghulur tanganmu 

Hadirlah kekasih 
Hadirlah dikau dalam mimpiku 
Cinta ini 
Hanyalah padamu 

Oh hadirlah kekasih 
Hadirlah ke dasar hati ini 
Kerna kasih 
Bersamamu 
Naluri kurasa 
Bahagia 
 

Tuesday, July 03, 2012

pengalaman..:)


bekorban kerna terpaksa


Monday, July 02, 2012

Human Brain Analysis - Man vs. Woman.



1. MULTI-TASKING
Women - Multiple process
Womens brains designed to concentrate multiple task at a time.
Women can Watch a TV and Talk over phone and cook.
Men - Single Process
Mens brains designed to concentrate only one work at a time. Men can not watch TV and talk over the phone at the same time. they stop the TV while Talking. They can either watch TV or talk over the phone or cook.

2. LANGUAGE
Women can easily learn many languages. But can not find solutions to problems. Men can not easily learn languages, they can easily solve problems. That's why in average a 3 years old girl has three times higher vocabulary than a 3 yeard old boy.

3. ANALYTICAL SKILLS
Mens brains has a lot of space for handling the analytical process. They can analyze and find the solution for a process and design a map of a building easily. But If a complex map is viewed by women, they can not understand it. Women can not understand the details of a map easily, For them it is just a dump of lines on a paper.

4. CAR DRIVING.
While driving a car, mans analytical spaces are used in his brain. He can drive a car fastly. If he sees an object at long distance, immediately his brain classifies the object (bus or van or car) direction and speed of the object and he drives accordingly. Where woman take a long time to recognize the object direction/ speed. Mans single process mind stops the audio in the car (if any), then concentrates only on driving.

5. LYING
When men lie to women face to face, they get caught easily. Womans super natural brain observes facial expression 70%, body language 20% and words coming from the mouth 10%. Mens brain does not have this. Women easily lie to men face to face.
So guys, do not lie face to face.

6. PROBLEMS SOLVING
If a man have a lot of problems, his brain clearly classifies the problems and puts them in individual rooms in the brain and then finds the solution one by one. You can see many guys looking at the sky for a long time. If a woman has a lot of problems, her brain can not classify the problems. she wants some one to hear that. After telling everything to a person she goes happily to bed. She does not worry about the problems being solved or not.

7. WHAT THEY WANT
Men want status, success, solutions, big process, etc... But Women want relationship, friends, family, etc...

8. UNHAPPINESS
If women are unhappy with their relations, they can not concentrate on their work. If men are unhappy with their work, they can not concentrate on the relations.

9. SPEECH
Women use indirect language in speech. But Men use direct language.


10. HANDLING EMOTION
Women talk a lot without thinking. Men act a lot without thinking.

Sunday, July 01, 2012

like an idiot :)

serius..pernah tak korang buat cm ni? bila rindukan seseorg..bukak balik surat2 lama2 ke..ym ker..mail ker..tgk sms lama2...xpun stalker fb nya ^_^.. perkra ni kadang2 kelakar n like idiot pun ade...tp cm habit pun ade kn..:)

I LOVE YOU by Najwa latif.. nice one


Mungkin kita pernah rasa tentang cinta,
Yang takdirnya bukan untuk kita,

Mungkin ini adalah cara meluah cinta,
Tanpa berkata atau berpandang mata,

I’m sorry but i love you,
I’m sorry if i miss you,
Even if i can’t have you ,
You know i’ll always be there for you,

Mungkin aku mencintaimu walaupun engkau tak pernah tahu,
Mungkin aku mencintaimu tanpa lelah atau pun jemu,

Mungkin kita tak bersama di takdirkan,
Tak mengapa asal kau bahagia,

Biar aku mencintaimu biar tiada siapa yang tahu,
Biar aku mencintaimu dalam diam ataupun bisu,

I’m sorry but i love you,
I’m sorry if imiss you,
Even if i can’t have you,
You know i’ll always be there for you.
I’m sorry but i love you..

lagu ni sy suke...
ade maksud tersurat dn tersirat...mybe lain org lain tafsirnya.....mencintai dalam diam...mmg myakitkan.. pabila dia kita xdpt miliki... dedicated to my friend

Thursday, June 21, 2012

JODOH ITU RAHSIA ALLAH S.W.T.



Sekuat mana kita setia. Sehebat mana kita merancang. Selama mana kita menunggu. Sekeras mana kita bersabar. Sejujur mana kita menerima dirinya.

Jika takdir Allah menentukan yg kita akan bukan dgn dirinya. Kita tidak akan bersama dgnnya.

Jika Allah telah menulis jodoh kita dgnnya. Kita tetap akan bersama dirinya.

Kerana tulang rusuk dan pemiliknya takkan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yg tepat menurut ilmuNya, insya-Allah.

Tiada yg kebetulan melainkan semuanya telah dirancang. Dan yg sebaik-baik merancang itu adalah Allah S.W.T ♥ 
 

Wednesday, June 20, 2012

"Graduation (Friends Forever)"

dedicate to all my degree friend analytical chemistry and environmental.....2009/2010 till 2011/2012

And so we talked all night about the rest of our lives
Where we're gonna be when we turn 25
I keep thinking times will never change
Keep on thinking things will always be the same
But when we leave this year we won't be coming back
No more hanging out cause we're on a different track
And if you got something that you need to say
You better say it right now cause you don't have another day
Cause we're moving on and we can't slow down
These memories are playing like a film without sound
And I keep thinking of that night in June
I didn't know much of love
But it came too soon
And there was me and you
And then we got real blue
Stay at home talking on the telephone
And we would get so excited and we'd get so scared
Laughing at ourselves thinking life's not fair
And this is how it feels

[1]
As we go on
We remember
All the times we
Had together
And as our lives change
Come whatever
We will still be
Friends Forever

So if we get the big jobs
And we make the big money
When we look back now
Will our jokes still be funny?
Will we still remember everything we learned in school?
Still be trying to break every single rule
Will little brainy Bobby be the stockbroker man?
Can Heather find a job that won't interfere with her tan?
I keep, keep thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's a time to fly
And this is how it feels

[Repeat 1]

La, la, la, la:
Yeah, yeah, yeah
La, la, la, la:
We will still be friends forever

Will we think about tomorrow like we think about now?
Can we survive it out there?
Can we make it somehow?
I guess I thought that this would never end
And suddenly it's like we're women and men
Will the past be a shadow that will follow us around?
Will these memories fade when I leave this town
I keep, keep thinking that it's not goodbye
Keep on thinking it's a time to fly

[Repeat 1 (3x)]
http://www.youtube.com/watch?v=8trQAQRSlds&feature=youtu.be 

soal hati...bila ia berbicara..

soal hati sangat sukar dibincang...dibicarakan...diluahkan... mungkin dikalangan kita kalau ditanyakan perasaan hati...ia akan menjadi isu yang sensitif.. lain orang lain pendapat.. biarlah rahsia hati itu hanya tuhan saje yang tahu...biar masa menetukan segalanya...

Wednesday, June 13, 2012

perempuan dan lelaki

perempuan..
senang dipujuk tapi susah memujuk,
senang moody tapi susah mengamok,
senang berleter tapi susah marah,
senang jatuh hati tapi susah nk mencintai,
senang menangis tapi susah derita,
senang dimengerti tapi susah difahami..

lelaki ..
susah utk difahami tapi senang memahami,
susah utk menyayangi tapi mudah mencintai,
susah utk memarahi tapi mudah menegur,
susah utk setia tapi mudah bertahan,
susah utk menangis tapi mudah tersentuh .

Tuesday, June 12, 2012

Muhasabah Cinta

Muhasabah Cinta

Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Monday, June 11, 2012

Neither you nor I can know...

NA TUM JAANO NA HUM

kyo.n chaltii hai pawan Why does the wind blow?
kyo.n jhuume hai gagan Why does the sky swing?
kyo.n machalta hai man Why does my heart grow fractious?
naa tum jaano naa ham... Neither you nor I can know...
kyo.n aatii hai bahaar Why does the spring come?
kyo.n luTta hai qaraar Why does it rob me of peace?
kyo.n hota hai pyaar Why does love happen?
naa tum jaano naa ham... Neither you nor I can know...
ye madhoshiyaa.n ye tanhaa'iyaa.n This rapture, this loneliness...
tasavvur me.n hai.n kiskii parchhaa'iyaa.n Whose shadows linger in my imagination?
yeh bhiiga samaa uma.nge.n jawaan This wet weather, the elation of youth,
mujhse ishq le jaa rahaa hai kahaa.n where is love taking me away to?
kyo.n ghuum hai har dishaa Why is every direction spinning around me?
kyo.n hota hai nashaa Why does such intoxication exist?
kyo.n aata hai mazaa Why does it bring such pleasure?
naa tum jaano naa ham... Neither you nor I can know...
dhaRakta bhii hai taRapta bhii hai It races; it pains me too:
yeh dil kyo.n achaanak bahakta bhii hai why is this heart suddenly staggering?
mahakta bhii hai chahakta bhii hai It perfumes like a flower; it warbles like a bird;
yeh dil kya vafa ko samajhta bhii hai what does this heart even understand of faithfulness?
kyo.n miltii hai nazar Why do eyes meet?
kyo.n hota hai asar Why does it have such an effect?
kyo.n hotii hai sahar Why does the dawn break?
naa tum jaano naa ham... Neither you nor I can know...
kyo.n chaltii hai pawan Why does the wind blow?
kyo.n jhuume hai gagan Why does the sky swing?
kyo.n machalta hai man Why does my heart grow fractious?
naa tum jaano naa ham... Neither you nor I can know...
kyo.n aatii hai bahaar Why does the spring come?
kyo.n luTta hai qaraar Why does it rob me of peace?
kyo.n hota hai pyaar Why does love happen?
naa tum jaano naa ham... Neither you nor I can know...

that true...totally:)

  • There's a story behind every person. There's a reason why they're the way they are. Think about that before you judge someone. ok...mmg semua org ade khidupan n gaya sendiri...kita xleh salah org.. biar la masa tentukan semua itu...ke gane?
  •  Be careful who you give your heart to. Because when you give your heart to someone, you also give them the power to hurt you... seriusly btul.. bila dah pernah merasai, bila dh kne batang idung sendiri...kita akn serik...tp manusia normal.. patah tumbuh ilang berganti..still buat jgk..cinta itu buta..tp itulah di namakan pglaman hidup...semua org ade peluang kedua..takut still ade...
  •  It's amazing how a person who was once just a stranger, can suddenly mean the world to you... mmg sgt teruja.. semua itu adalah pengalaman....
  •  I fell in love with you the moment you were there for me when no one else was...no komen...hati kita sgt susah untuk di predict...susah untuk difahami...xdpt diluah dgn kata2...
  •  Find someone who isn't afraid to admit that they miss you. Someone who knows that you're not perfect, but treats you as if you are.... nowadays,susah nk cr gentleman cm tu...kalaw ade pun kurang...kne cri bru jumpa...itu pun kalw nasib...
  • apepun berkawan biar seribu musuh jgn dicari... kasih syg susah nk dapat, cinta hadir tanpa di undang.. kpd yg dilemma or still new in this world that call LOVE... it nice to know each other 1st... as a friend that be a nice way to find ur true love....
  • pengalaman mematangkan seseorang... jauh perjalanan luas pemandangan....:)

motivasi diri : masa

Sibuk kan diri kita (Bukan buat-buat sibuk!).
Bila kita sibuk, momentum kita akan berterusan.
 Kita akan lebih bijak mengurus masa,
dan kita akan lebih bermotivasi untuk menyiapkan kerja-kerja.
Sekiranya kita tidak sibuk, momentum akan jatuh,
dan motivasi akan berkurangan.
Sering cari sesuatu yang produktif untuk anda lakukan
 dan sentiasa penuhkan masa kita

dilemma...xtau

kali ni ak dlm dilemma...dilemma..
oleh kerna diri ni dah nk grad,insyallah akhir bulan jun ni tamatla pgajian...mudah2an berjaya... okey tu kita tolak ketpi... skrg ni... duk risau.. org kata peluang kerja susah skrg... kalw ade pun bukan bidang yg kita nk or belajar.. mmg kita fresh grad xblh demand sgt...pgalaman tu penting... kn.. okey.. kerja xkerja... parent dah decided..ade plan future untuk ak... huh...mmg kene ikut flow kot... begini ceritanya...

normal la kita akan kol parent, tya khbar..nk lepas rindu...masalah.. semuala.. tp bila masuk ckp nk hbis blaja... parent ckap kalw xdpt kerja..samb blaja.. mak oiiii...blaja ag... adus.. dr darjah satu smpai enam...sek men...matri...degree.... ya Allah... nk master... pastu ke nk PHD ok jgk kn blaja luar negara...hahaha... berangan la... okey2 nk jadi kisah nye... parent suh samb..huhu... mybe that my second choice... 1st i kene cr usaha jgk ... cr kerja... umo pun  dh meningkat... duit sendiri pun xmerasa lagi..kawan2 yg lain dh kerja...

langkah pertama...pas hbis blaja kne cr kerja...kerja...cari duit,beli rumah, kete... pastu... umi ayah sy nak kawin pastu boleh?huhuh... asyik tgk kawan2 kawin jer...

Monday, May 21, 2012

sugesstion: jawapan bila kene usha kat laman maya...n so on..

jawapan2 ni di ambil dari fb kawan sy, so sy shared kat cni...nice one, :)
To all girl n women....tepuk dada tnya la selera...bile kena ngorat kt alam maya nie pe jwapan korang....(~_^)V
1. Soalan: Hai,apa khabar?
Jawapan 1: Sihat je…Awak?
Jawapan 2: Aku ada kanser pangkal rahim. Boleh kau bayarkan kos dia tak?
Jawapan 3: Khabar pun tak tau? Kau kena bukak Kamus Dewan Edisi keempat ni…
Jawapan 4: Alhamdulillah. Allah masih lagi memberikan kesihatan fizikal dan rohani saya untok menentukan mana yang baik dan mana yang buruk. Saya masih lagi mengenal lelaki yang baik dan lelaki yang buruk. Dan saya dapat hidu teknik awak yang lemah untok mengorat saya ni.

2. Soalan: Awak buat apa tu? Busy ke? Sori ye ganggu…
Jawapan 1: Eh,taklah…Saya tengah upload gambar je…Tak busy pun..Awak buat apa tu?
Jawapan 2: Aku busy gila ni. Kau ni penyibuk la.
Jawapan 3: Aku tengah mandikan ikan aku ni. Busy sikit.
Jawapan 4: Saya sedang baca blog tentang tajuk ‘Kepentingan menjaga ikhtilat(pergaulan) sesama muslimin dan muslimat’. Lepas baca,saya menjadi semakin insaf. Awak pun kena baca sekali tau. Nah,URL dia.

3. Soalan: Awak,nak nombor telefon boleh?
Jawapan 1: Boleh,nah,017-2329394. Nombor awak berapa?
Jawapan 2: Tak boleh. Ni nombor saya. Bukan nombor awak…
Jawapan 3: Maaflah wak…Saya bukan penjaga kedai handphone. Saya tak jual nombor telefon.
Jawapan 4: Kalau kau rasa dengan mengambil nombor telefon ni,dapat meningkat pahala kau, dapat mengelakkan kau daripada mengheret aku ke kancah penzinaan, kau ambillah. Tetapi syaratnya, time nak qiamulail kau wajib kejutkan aku, kau kena ingatkan aku solat dhuha setiap hari dan kau kena selalu bagi tazkirah dalam SMS lepas solat fardu-5 kali sehari. Kau mampu? kalau tak mampu,tak payah ada nombor telefon aku.ok.

4. Soalan: Awak,saya nak kawan boleh?
Jawapan 1: Boleh saja :-) Saya tak kisah pun siapa siapa nak kawan dengan saya.
Jawapan 2: Boleh. Kat zoo banyak kawan awak.
Jawapan 3: Memang kita dah kawan kan? Kalau kau cucu saya,maksudnya saya ni nenek awak. Bukan kawan.
Jawapan 4: Bukankah kita sesama Islam. Maka kita adalah bersaudara. Awak minta saya untok berkawan seolah-olah saya terlalu asing bagi awak,padahal kita mengucap kalimah syahadah yang sama. Tetapi,dalam Islam,kita ada batasan untok berkawan. Lelaki dengan perempuan Allah dah suruh kita membatasi pergaulannya. Awak boleh kawan dengan saya,tetapi awak jangan sesekali melampaui apa yang Allah suruh.

5. Soalan: Awak,awak tau tak awak ni perempuan paling cantik yang pernah saya tengok?
Jawapan 1: Yeke? Ee…mana adalah…saya tak cantik pun…~
Jawapan 2: Eh,mestilah. Dah lama awak kenal saya,baru perasan ke saya ni cantik?
Jawapan 3: Kesian. Mak kau buruk ye?
Jawapan 4: Memang saya cantik. Semua kejadian yang Allah cipta,semuanya cantik. Allah itu maha cantik. Lalu Dia jadikan semua makhluknya cantik. Alhamdulillah,Allah beri kelebihan kepada saya. Tetapi saya sebenarnya takut sangat dengan kecantikan saya,sebab dengan kecantikan saya inilah ramai lelaki bernafsu melihat saya. Saya berasa sangat berdosa. Astaghfirullah!

6. Soalan: Awak,awak asal mana? Duduk kat mana?
Jawapan 1: Saya tinggal kat Seremban je…Area Jusco..Awak duduk mana?
Jawapan 2: Apa bangang punya soalan. Saya duduk kat kerusi lah! Takkan duduk kat awan!
Jawapan 3: Kenapa nak tau? Nak rompak ke?
Jawapan 4: Saya berasal daripada air mani dan rahim kedua ibu bapa saya. Saya duduk di tempat di mana Allah menyuruh saya melakukan kebaikan dan menolak keburukan. Kalau awak tak buat apa yang saya buat di tempat tinggal saya ni,awak boleh pergi ke alam lain.

7. Soalan: Saya macam pernah jumpa awaklah. Kita pernah berjumpa ke?
Jawapan 1: Eh? Ada ya? Hhihihii.., Saya pun tak ingatlah…Mesti kita jumpa kat kem ke,pertandingan sekolah lama ke kan?
Jawapan 2: Muka macam pendatang haram. Ada hati cakap pernah jumpa aku.
Jawapan 3: Kau ke yang curi seluar dalam mak aku hari tu?
Jawapan 4: Ya,kita pernah berkumpul di alam roh,ketika kita beratur untok masuk ke dalam rahim ibu masing-masing. Mungkin ketika itu kita terserempak. Alhamdulillah. Allah masih mengekalkan ingatan itu kepada awak.

8. Soalan: Awak,saya nak gambar awak boleh?
Jawapan 1: Hehehe…Nak gambar tu buat apa?
Jawapan 2: Tak boleh. Nanti kau edit gambar aku jadi gambar bogel.
Jawapan 3: Kau nak buatkan pasport untuk aku ya?
Jawapan 4: Astagfirullah. Lelaki tidak boleh ada gambar perempuan untok simpanan peribadinya selagi ia bukan hak milik sah melalui nikah. Kalau nak sangat gambar saya, datang ke rumah,jumpa dengan mak ayah saya,pinanglah saya. Nanti mereka akan bagi gambar. Bukan begini caranya.

9. Soalan: Awak,jom keluar nak?
Jawapan 1: Urm..Bila?
Jawapan 2: Boleh. Tapi nanti kita dating kat kilang pembuatan pasir ye.
Jawapan 3: Kalau setakat ajak keluar sebab nak try pegang bontot aku,baik tak payah lah ajak aku keluar!
Jawapan 4: Saya tak kisah,tetapi saya perlu bawa mahram saya. Masa keluar nanti,awak tak boleh dekat dengan saya,kita tak boleh berdua-duaan dengan saya,dan tak boleh nak sentuh kulit saya. Saya akan bawa mak,ayah dan adik beradik saya ikut sama.

10.Soalan: Awak,saya single lagi. Awak pun single kan? Jadi…Urm…
Jawapan 1: Saya single jugak….Jadi apa ye awak? hehehe…pelik tiba tiba awak tanya ni…
Jawapan 2: Padan muka kau!hahahahahaha!!!
Jawapan 3: Tulah. Kau tu buruk sangat. Sebab tu takde perempuan nak lekat.
Jawapan 4: Bukankah Allah ada bersama awak? Allah ada bersama saya. Awak nak kapel dengan saya,adakah awak akan meninggalkan Allah kerana saya? Kalau awak tinggalkan Allah kerana saya,maka saya tak boleh terima ajakan kapel awak sebab hanya syaitan sahaja menjadikan manusia lalai mengingat perintah Allah.

Tuesday, May 15, 2012

personaliti berdasarkan darah...anda kategori mana?


1) Jenis Darah A adalah Petani (Farmers)
Mereka berdarah A adalah golongan yang pemalu tetapi mementingkan kesempurnaan dalam senyap. Mereka sangat bertimbang rasa terhadap orang lain dan tidak pandai menipu. Mereka setia dengan kawan dan rakan sekerja. Mereka boleh menjadi perahsia, kuat, tetapi jarang sekali berkongsi perasaan mereka. Mereka ini sukar dipuaskan dan serius dalam hidup.

Peribadi Asas:

Berhati hati dalam membuat keputusan, sentiasa memastikan sesuatu jelas melalui kontrak, terlalu mementingkan undang-undang sosial kehidupan.

Toleransi tinggi dengan kerja-kerja fizikal dan berulang, tidak mampu menerima perubahan dengan mudah, hilang minat pada satu-satu hobi dengan mudah. 


Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:Boleh berpura-pura membuat muka tenang walaupun hakikatnya sedang marah, memerlukan masa yang lama untuk pulih jika dilukai, sensitif kepada pandangan orang lain.


Bagaimana mereka bekerja:Menguruskan satu perkara sahaja dalam satu masa, membezakan antara kerja dan peribadi, sangat bertanggungjawab, terdorong untuk memilih hobi yang membantu mereka menenangkan perasaan.

2) Jenis Darah B adalah Pemburu (Hunters)
Mereka berdarah B adalah golongan yang periang, memiliki semangat dan aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Dalam waktu yang sama, mereka tidak menghiraukan apa orang lain fikir tentang mereka dan liar. Mereka boleh menjadi sangat lemah, pemalas dan kurang sabar. Namun, mereka juga sangat bersungguh-sungguh (passionate) dengan apa yang mereka mahukan.

Peribadi Asas: Pantas membuat keputusan, boleh menjadi sangat fleksibel, tidak kisah pada peraturan, menghormati penemuan sains dan perkara praktikal.


Kadar Toleransi:Mengekalkan sepenuh minat pada apa yang mereka lakukan, kelihatan tidak sabar, tidak sukakan kerja yang berulang.


Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.


Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:Seorang yang ‘expressive’, ‘cool’ dan bersifat objektif, walaupun selalu bergurau tetapi boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar ‘mood’ seperti cuaca, tidak boleh berhenti merungut apabila mereka kecewa.


Bagaimana mereka bekerja:Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.


3) Jenis Darah AB adalah Ahli Kemanusiaan (Humanists)
Mereka sukar dimengerti, gemar menjauhkan diri, selalu menggunakan logik daripada mengikut gerak hati. Selain itu, AB sangat bagus menguruskan kewangan, walaupun berfungsi sebagai pendamai, kadang kala AB bersikap talam dua muka.

Peribadi Asas:Sangat praktikal, bagus dalam menganalisa, memberikan kritikan yang membina, sukar membuat keputusan untuk perkara penting.


Kadar Toleransi:Cuba untuk menjadi rajin, kelihatan kurang sabar.


Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:Sangat sentimental tentang masa silam, lebih risau tentang masalah semasa berbanding perkara lain.


Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:Berjiwa sentimental, selalunya ‘cool’ dan ‘steady’, tetapi boleh berasa sangat kecewa dengan masalah semasa yang tidak diselesaikan, boleh menjadi ‘moody’ sekelip mata.


Bagaimana mereka bekerja:Boleh menguruskan bidang kerja yang luas, menghargai kerja keras, cepat memahami, tidak terlalu bertanggungjawab, tidak mampu membuat ‘follow up’ sebelum projek kerja diselesaikan.


4) Jenis Darah O Adalah pejuang (Warriors).
Mereka ‘outgoing’, ‘expressive’, dan ‘passionate’. O sangat bermotivasi dan mempunyai ciri pemimpin semulajadi. Dikurniakan rasa kewujudan yang kuat, tidak takut untuk mengambil risiko jika mereka yakin mereka akan menang, seorang ahli sukan semulajadi.

Peribadi Asas:Memastikan objektif jelas, sangat yakin dengan diri, jujur, optimis dan bertenaga.


Kadar Toleransi:Kekuatan dan kecekalan bergantung kepada matlamat mereka, mudah mengalah jika kerja dirasakan sia-sia.


Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:Positif tentang masa lampau, oleh itu tidak menyesali masa silam, mencari kestabilan kewangan di masa hadapan.


Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:Selalunya bersikap tenang, sensitif dengan keikhlasan, memberikan pandangan terbuka dengan jujur secara terus.


Bagaimana mereka bekerja:Keupayaan menumpukan perhatian bergantung pada keadaan, biasanya lebih gemar memimpin, boleh mengabaikan perkara terperinci.
 
maklumat di perolehi dari tapi terpulang pd anda untuk percya @ x...myb sesetgh org xsama...kadang2 ade betul dan salah:  
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...